torsdag 29 augusti 2013

En felkonstruerad brunn

För det mesta går det väldigt bra att cykla här. Det finns gott om cykelbanor och bilisterna är ofta mycket hänsynsfulla. Idag stötte jag dock på en brunn för regnvatten som inte var konstruerad med cyklister i åtanke. I alla fall inte sådana med smala däck. Det krävs ingen vidare fantasi för att lista ut hur ett sådant här möte kan sluta:
Det gick dock förvånansvärt bra. Lite skrubbsår på ena armbågen och vägdamm på kläderna är inte så farligt efter en kullerbytta över styret :-)

Edit: Tilläggas bör kanske att det hela inträffade vid en korsning med stopplikt. Jag hade (nästan) stannat och precis ställt mig upp på pedalerna igen för att dra iväg. Det var alltså ingen hög hastighet inblandad.

3 kommentarer:

  1. Aj,aj. Det kunde ju ha gått riktigt illa.
    Hade du hjälm på huvudet?

    Johnny

    SvaraRadera
  2. Oj, oj. Där hade du tur som kom undan så billigt. Hade du någon nytta av din hjälm som jag förutsätter du hade på huvudet? / Bengt C

    SvaraRadera
  3. Det kändes inte som att jag fick nytta av hjälmen. Troligen snurrade jag så långt i min sneda kullerbytta att jag landade direkt på sidan.
    För att få cykla inne på SLAC så måste man ha hjälm på sig. Jag vet inte riktigt vilka sanktioner man kan råka ut för men så är reglerna. Hjälmen används alltså flitigt, men inte bara till och från jobbet utan mest hela tiden. Jämför man med Sverige så verkar det vara mycket större andel av cyklisterna som använder hjälm. Riktigt bra.

    SvaraRadera