söndag 11 augusti 2013

En fin födelsedag

Lina hade i hemlighet förberett en utflykt på min födelsedag, så i fredags var det tidig uppgång som gällde. Efter en god hemlagad frukost, den första på länge med stekta ägg, bar det av med bilen upp mot San Francisco. Just som jag hade insett år vilket håll vi var på väg och hade börjat fundera på vad som skulle hända i SF så sa Lina att jag skulle förbereda mig på att köra om ca en timme. Till min förvåning insåg jag att detta borde innebära att vi skulle ganska långt norr om Golden Gate-bron. Inget besök i storstan den här gången alltså.

Jag körde den sista biten och Lina dirigerade mig. Det visade sig att resans mål låg i Sonoma county, ett fint vin-distrikt i klass med Napa-dalen för den som inte känner igen namnet. Från staden Healsdburg åkte vi med i en guidad cykeltur bland vingårdarna.


Vi stannade längs med vägen och vår guide berättade om Dry Creek Valey's historia och om vinodling.


Totalt blev det en tur på ca 35 km med besök på tre olika vingårdar (Bella, Dry Creek vineyard och Alderbrook). På vingårdarna var det provning av viner (vad annars?) som stod på schemat.


Den sista gården hade utförsäljning av vissa viner från 2005. Efter att ha smakat tyckte vi att det var värt att köpa en låda för $70. Vi visste inte riktigt hur många flaskor det var i en låda men trodde det var sex eller åtta stycken. När vi fick låda levererad efter cykelturen lärde vi oss att de går 12 flaskor på en låda. Totalt blev blev hela 15 flaskor vin inköpta på en och samma dag! Den som kommer på besök kan alltså räkna med att få smaka :-)

Dagen avslutades på en fin italiensk restaurang i stan (Campo Fina), med mer regionalt vin förstås. Har ni vägarna förbi kan vi varmt rekommendera ett besök. Vi delade på ett antal riktigt goda smårätter och när vi kom till efterrätten var tanken att göra likadant. Vi frågade om en variant med glass och kaffe och konstaterade snabbt att det inte var något för Lina och valde två andra. Till min stora förvåning fick vi in tre efterrätter varav en var en vaniljglass-kula som badade i espressokaffe, med ett ljus i till råga på allt! Vi hade visst sagt något om att det var min födelsedag.


Det blev en riktigt bra avslutning på en fin födelsedag!

2 kommentarer:

  1. Hej Anton,
    ett stort grattis på födelsedagen!!
    ni ser att ha det fantastiskt i SF. Vi är väldigt sugna på att hälsa på men vi vet inte riktigt när vi kan, kommer ni vara där hela året? Är det väldigt kallt i januari?
    vi får ta en skype någon dag!
    hälsa så gott

    SvaraRadera
  2. Hej Lina,
    Skulle du kunna kontakta mig på soderstrom.carro@gmail.com
    Jag tror vi ska gå på samma college :)

    SvaraRadera