tisdag 3 september 2013

Utflyktshelg

Nu har vi varit här en månad och det känns som vi kommer att trivas riktigt bra här. Människorna är trevliga, solen skiner varje dag och frukt och grönsaker är fantastiskt goda (dessutom lokalproducerade och delvis ekologiska). I helgen var det andra gången det regna här, inte mycket, sammanlagt 2 timmar kanske.
I helgen var en stor utflyktshelg för många, så även för oss, det var nämligen helgdag i måndags (Labor day). Amerikanerna firar detta genom att picnicka och njuta av den sista sommaren. Vet dock inte om det sistnämnda stämmer in i Kalifornien, här verkar det vara långt kvar av sommaren.

Vi bestämde oss hur som helst lite spontant på lördagsförmiddagen att vi skulle åka ut på en campingutflykt, den första riktiga roadtripen med vår nya bil. Resmålet låg söder ut på highway 1, Big Sur.

Vi har nu verkligen fått prova på hur det känns att vara orolig för en bil. Under resans gång lyste både motorlampan och det lätt mycket konstigt om fram hjulen. Det visade sig att de nya däcken bilhandlaren hade satt på inte var åtskruvade ordentligt. Det var mycket skönt när vi kom på det och fixade till det.

På vägen ner åkte vi förbi stora odlingar med grönsaker och jordgubbar. Längs vägen låg sedan små basarer där allt såldes till en billig peng.

När vi hade kommit ner till Big Sur hade klockan hunnit bli kanska mycket. Så medans solen gick ner över Stilla havet försökte vi hitta en ledig campingplats. Tyvärr var det var fullt överallt men det blev en otroligt vacker biltur och motel en bit in i landet.

Här njuter vi av den första av många vackra vyer i big sur.
Vackrare bilväg är svårt att hitta (fast då har vi än så länge bara sett en liten bit av den berömda highway one)
Inte bara hav och land möts här, utan också himmeln.

Andra dagen åkte vi tidigt till  i en av national parkerna för att kolla om vi kunde få tag på en campingplats för andra natten. Grundregeln här i USA, first come, first serve gäller även på campingplatser. Men trots att vi var tidiga den här gången så hjälpte inte det eftersom ingen skulle åka därifrån. Vi ringde istället en campingplats längre in i landet som vi hittat på nätet.
Efter allt bilåkande dagen innan var vi sugna på att vandra och bestämde oss därför för att ta en längre hikingtur i parken. Men först åt vi den medhavda matsäcken (varmrökt lax, bifftomater, avokado och surdegsbröd) på stranden. Här är några bilder från vandringen

Anton spanar val, men ser mest sjöfåglar och ev sälar. Valen dök upp senare på kvällen.

Vi hade hoppats på att få njuta av ännu en solnedgång vid havet men det  var för ovanlighetens skull mulet. Vi försökte istället köra till campingen innan det blev för sent och mörkt. Det hann inte bli så sent (ca 20:00) men solen hade hunnit gå ner och det var kolsvart. Amerikanarna är väldigt sparsamma med gatubelysning i stan och på landet är den obefintlig.
Tur vi hade med pannlampan

Vårt tält

Utsikten från tältet när vi vakande

Tredje och sista dagen var vi rädda för långa bilköer, då alla skulle åka hem. Så vi börjande dagen med att köra norrut. Vid lunchtid stannade vi Santa Cruz. Här tog vi en promenad genom stan och njöt av lite shopping och titta på folk innan vi kom ner till stranden.
Nöjes fältet vid stranden, straxt efter 5 min regnskur

Ute på piren låg sjölejonen och götta sig
Istället för att köra närmsta vägen hem som google föreslog trots mycket trafik och trafikolycka längs vägen tog vi en omväg upp i en redwoodskog.
Sammanfattningsvis ännu en härlig resa som vi gärna gör om, med eller utan besökare.

Lätt trafik och underbar naturupplevelse

Utsikten ner mot kusten och Santa Cruz

1. Ååå så fint! Ni verkar ha det jättebra ju. Nu har jag hittat till bloggen och läst lite bakåt i tiden. Roligt att kunna följa vad ni gör. Känns konstigt att ni ska vara borta så länge bara, saknade dig på stickkvällen förra veckan Lina. Kram Emilie

1. Roligt att du hittade hit och gjorde en kommentar! Kul att ni kommit igång med stickningen igen. Jag tänkte på er häromdagen när jag googlade recept och fick fram en artikel om vegetariska soppor. Ska bli spännande att höra vad ni gör för projekt i höst.

2. Det ser väldigt härligt ut! Hoppas vi kan göra något liknande när jag och Arvid kommer och hälsar på er!!! Kram Hanna

1. Vi kommer säkert hitta liknade när ni kommer. Har ni bokat biljetter än? Kom ihåg first come, first serve :)

3. He he nä inte bokat biljetter riktigt än, vet ju inte ens när det passar att vi kommer... Men ska försöka vara på hugget så att vi blir "first serve" ;) /Hanna