tisdag 3 juni 2014

Amazing work day!

De senaste 24h har varit otroligt roliga- på grund av jobb!

Anton håller just nu sig vaken på nätterna och gör experiment i den stora acceleratorn på Stanford. Han har bland annat programmerat ett program så de kan hantera den stora mändgen data som  experimentet generar och dessutom få en snabb analys/diagram av datan i realtid. Hans kollegor var mycket nöjda med programmet så de har gett programmet namnet Antons super charts.

Många skärmar behövs det för att hålla koll på allt som händer.

Även jag har jobbat idag. Jag har fått följa med en av de kaliforniska inspektörerna ut på fältet hela dagen. Det var otroligt givande och intressant. Bedömningarna av vad som är god livsmedels hygien skiljer sig inte speciellt mycket åt på det stora hela men tillväga gångs sättet var annorlunda, exempelvis inspekterade de utan skyddsrock och hårnät och de gjorde prover  på rengöringsvattnet för att se koncentration av rengöringsmedel och temperatur. Inspektionsrapporten skrives sedan på plats och måste enligt lag sättas upp inne i restaurangen så att kunderna kan se den. Något som jag personligen tycker verkar väldigt bra både för kunderna som besöker restaurangen men också för att det ger  ägarna en extra morot för att göra ett bra jobb. Vem vill inte sätta upp sin inspektionsrapporten då det står A eller excellent på dörren?

Senaste inspektions rapport innanför dörren

Provtagning på rengöringsvattnet

Tur att jag kommer hem och jobbar lite i sommar, för idag insåg  jag verkligen hur roligt och meningsfullt jag tycker mitt jobb är. För er som vill veta mer om inspektionen kommer jag försöka skriva ihop en rapport från dagen och från mitt tidigare studiebesök på FBA dvs motsvarade Livsmedelsverket. Hoppas ni också har bra jobbdagar där hem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar