söndag 27 april 2014

San Francisco med besökare- del 1

Det har varit tät med besökare den senaste tiden och vi har fått möjligheten att utforska San Francisco närmare. Det är omöjligt att berätta om allt vi sett och gjort de dagarna vi tillbringat i San Francisco, speciellt om jag bara skulle göra ett inlägg. Här kommer därför första delen om San Fransciso, blandat med bilder från Johnny och Marias besök och Hanna och Arvid.
När vi åker in till storstaden är det smidigaste sättet oftast  att ta tåget. Den dag vi åkte in med Maria och Johnny, var dock undantaget som bekräftar regeln. Det var nämligen matchdag och tåget var fullt med fans i alla åldrar och utstyrslar. Så vi fick ståplats under den timme resan tog. 


Staden- gator och hus
Det är backigt här
Många fina trähus finns här- dessa ligger i kvarteret Haight 


Lite annorlunda färgsättning här än i Sverige.  Vi borde våga mer med färg tycker jag, det gör en glad.
Hanna och jag med The painted ladies  i bakgrunden. Ett "måste se" enligt guideboken, men jag vet inte det jag. de var vackra men det fanns gott om andra vackra hus.
Gatuparkering är vanligt, även i backarna

Snygga vägmålningar i vänta på bussen. Matchar oss perfekt. 

En av backarna, där de gamla spårvagnarna som går med vajer i gatan. 
Vi tog en provtur med dessa ner till Ferry buildning.

Fysikern kommer fram även till vardags. Med vattenpasset i mobilen kommer han fram till att lutningen är 18 grader. 


Mitt i staden satt det papegojor på telefonledningen. Det är visserligen bra klimat men aldrig trodde jag de skulle trivas i norra Kalifornien och dessutom i stan. 


Sevärdigheter
Concervatory of flowers i Golden Gate Park. Vackert både på utsidan och insidan. 

Köttätande växter som bl.a. har råttor på menyn. 




Orkidéer i alla möjliga former och färger fanns. 
Även denna konstnärliga kreation var en orkidé. 

Pier 24 Photography
Fotografiskt museum med bla en installation bestående av
bilder som lagt upp på Flickr under 24 timmar.
Mission Dolores Park- vacker park med vy över stan. I övrigt ett väldigt mysigt område att strossa omkring i.

En av San franciscos större brädspelbutiker. Denna Låg i Castro

Fortsättning följer...















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar