måndag 14 april 2014

Redwoodskog

Redwood national park var målet med vår resa norrut, då vi hört att redwoodskogen här skulle vara något alldels särskilt. Efter att ha kört sista biten från Willow Creek till parken fyllde vi på energidepåerna med amerikanska pannkakor och milkshake på en äkta "dinner".
Dinner med servitris och bar precis som på film. I ena hörnet stod en jukebox som spelade ABBA efter att servitrisen hört efter var vi kom ifrån.

Pannkakorna var fyllda med björnbär och serverade med lönnsirap och tre olika sylter samt smör.
Anton beställde in en omelett och kunde välja på pannkakor eller potatiskaka som tillbehör. När maten kom in visade det sig bli pannkakor med lite omelett. Jag tog en milkshake eftersom te ofta inte smakar så gott i USA. Den var verkligen amerikansk i både smak och storlek- sött och stor.

När vi kom in i skogen var det som att resa tillbaka i tiden och vi väntade oss näsan se flygödlor sväva förbi över våra huvuden.

Träden var gigantiska och täckta med grönska

det var väldigt tyst och lugt i skogen vi stötte bara på någon enstaka turist

Det fanns inga bänkar eller gläntor som är så vanligt annars i national eller stateparks. Vi fick helt enkelt vila oss vid kanten av stigen. Solen letade sig ner mellan de väldiga träden räckte precis till oss fyra.

Lite prespektiv

Efter en lång dag i skogen tog vi vår första hotell-fika, ost och vin. Ett av vinen hette Alpen Cellars och kom från de höga bergen där det låg snö på vägen upp.
Andra dagen fortsatte vi att utforska nationalparken och besökte Lady Bird Jonsson Grove. Här träffade vi på en volontär som var rolig och trevlig och kunde svara på nästan alla frågor om växter och djur vi bombarderade honom med.

I närheten av parken låg tre jättestora laguner, den ena skulle vara ett perfekt picnic plats enligt Lonely Planet (vår guidebok). De hade helt rätt

I staden Eureka, strax söder om redwoodparken var det gott om viktorianska trähus och...

...väggmålningar

Blommor i mängder såg vi här, bl.a. dessa lupiner.