torsdag 4 juli 2013

4:e juli

Då har jag upplevt min första 4:e juli i USA. Det verkar som det är en stor grej, och att man framför allt är hemma hos sina vänner och grillar.
Men har man mycket att göra och inte någon inbjudan så finns det inte mycket annat att göra än att sätta sig och göra det som måste göras. Även om det råkar vara USAs nationaldag.

Det mest spännande som hände på kontoret idag var att jag blev utelåst från våningen när jag skulle på toa. Tänkte inte på att det är låst utanför normal arbetstid. Alla mina grejer låg kvar på kontoret. Efter lite funderande tog jag min cykel (som jag lyckligtvis inte låst) och cyklade bort till närmsta vaktkur, knappa 1,5 km. Vakten ringde efter någon med nyckel och jag stannade kvar och pratade en stund. När  han med nycklarna dök upp tänkte jag sätta mig på cykeln och följa efter hans bil. MEN, man måste ha cykelhjälm på sig om man ska cykla inne på SLACs område. Jag förklarade att min hjälm låg på kontoret. "Det var inte bra." svarade han och öppnade bagaget. Det vara bara att lägga in cykeln och sätta sig i bilen. Väl framme följde vakten med upp till kontoret och ville se min ID-bricka innan han var nöjd.

För att fira nationaldagen lite grann så cyklade jag ner till Palo Alto centrum och hittade ett ställe som verkade riktigt amerikanskt: Sliderbar. De serverade smårätter och för min del blev det en American Pride burgare och något som såg ut som en burgare men innehöll pulled pork och bbq-sås. Till detta en Bitter American från San Francisco-bryggeriet 21st Amendment, riktigt god öl om ni frågar mig.
Min stackars gamla telefon ber om ursäkt för den taskiga kvaliteten på bilden.
Eftersom burgarna var så små och jag var så hungrig, var jag tvungen att testa heta kycklingvingar med ädelost-dressing. Gott men kladdigt. Jag börjar inse att det inte är så dyrt att ärt ut här (om det nu är någon som är förvånad) det hela gick på $22 inklusive skatt och dricks.

 Är det billigare att äta ute så är det betydligt dyrare att bo. Håll tummarna för att jag får napp på morgondagens visning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar