torsdag 20 juni 2013

Framme på SLAC

Flygresan gick mycket snabbare och enklare än jag förväntat mig. Sova, äta, läsa och titta på film, vips så är man i Kalifornien. Inte ens att komma in i USA visade sig vara speciellt långdraget, men har man gått igenom processen att söka visum kanske man inte ska förvänta sig något annat.

Det är alltid lika fascinerande att se hur våra vanliga kart-projektioner förvränger verkligheten. Så här långt norr ut har jag troligen aldrig varit förut:
Tvivlar då på att det är närmsta vägen? Ta fram en jordglob och spänn ett snöre mellan Köpenhamn och San Francisco.

Första dagen har så här långt mest varit fylld av administration, vilket har resulterat i en ID-bricka:

Jag har även blivit anvisad ett kontor men väntar fortfarande på några signaturer för att få ut nycklar. Det går alltså framåt även om det inte blivit mycket till fysik ännu. Det närmsta jag kommit är att se kontrollrummet för AMO-experiment (AMO = atom, molekyl och optisk fysik).

Nu är det strax dags att träffa några blivande medarbetare på en picknick i samband med en "farmers market". Det la bli intressant att se om det liknar "bondens marknad" hemma i Sverige.

Trevlig midsommar på er där hemma!

1 kommentar:

  1. Skönt att höra att du kommit fram o att resan gick bra. Du får ha en härlig midsommar med barbeque hos Barbara o John. Hälsa dem så mycket från Linköping. Nu ska vi packa för att åka till Arkö.
    Maria o Johnny

    SvaraRadera