lördag 29 juni 2013

Dagens mål: Cykel och ryggsäck

Senaste veckan har varit fylld av jobb. Jag har mest suttit framför en dator och försökt mig på simuleringar av ett experiment jag ska söka tid på LCLS för att genomföra. Inte så mycket intressant att rapportera där.

Men nu är det helg, och den här helgen har jag inte tänkt ägna åt att jobba. Idag var en del av planen att skaffa en egen cykel och en ryggsäck så att jag kan transportera saker. Till exempel kan det vara trevligt att ta med träningskläderna till jobbet. Där finns det nämligen en gratis träningsanläggning som man alltid har tillgång till.

Cykel var det. Inte lätt att veta vad man ska satsa på. Någonting som kan ta mig till och från jobbet var prio ett. Problemet är bara att man hela tiden ser en massa cyklister som ät ute och tränar. När man dessutom får höra om att man kan cykla till vägar som skyline som ska gå längs toppen av bergen  mellan Palo Alto och Stilla havet, eller att man kan åka över bergen och ner till havet. Då är det inte lätt att hålla sig borta från racercyklarna. Enda problemet är så att det fortfarande inte är lätt att reda ut hur mycket det faktiskt kostar att leva här.

Läsningen på problemet? Begagnat förstås! Jag styrde kosan mot Cardinal bicycle shop, en nätt cykeltur på dryga 6 km med en lånad cykel. Trevligt nog hade de en fin racer i mycket gott skick för en överkomligt pris. Haken? Det var inte direkt den modernaste cykeln i butiken. Värt ett försök i alla fall. Lyckas jag hålla den i liknande skick borde den inte förlora så mycket i värde.

Hem tog jag mig cyklandes på den lånade cykeln, ledandes den andra. Det gick inte fort, men hem kom jag.

Ryggsäck var nästan svårare att hitta. Men den nya cykeln tog jag mig till Palo Alto centrum. där hittade jag dock varken Intersport eller Stadium (finns inte de överallt?), eller några andra sportbutiker eller för den delen. Jag gav upp och var på väg hem igen när jag snubblade över en The North Face affär, som hade sommar-rea, på bl.a. ryggsäckar! Perfekt. Grönt och gult blev det, så borde jag synas i trafiken.

USA-ride1.0 vintage cykel från Treck men den klassiska höga ramen.
En lyckad dag helt enkelt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar