söndag 24 augusti 2014

Skakigt

Jag vaknade 3.22 i natt och kände att något inte var som det brukade. Det första jag lade märke till var att det lät lite konstigt från garderoben.  Innan jag kunde lista ut vad det var som lät så insåg jag dock att sängen skakade! Jag har aldrig upplevt något liknande tidigare och det kändes väldigt märkligt. Ganska snabbt insåg jag det var en jordbävning och att, eftersom det inte skakade så mycket, inte borde vara någon fara. Det tog nog inte många minuter innan jag somnade igen.

Anledningen till att jag så snabbt insåg vad det var som var på gång kan ha varit min löprunda igår. Den gick längs San Andreas förkastningen och de dammar som man byggt i själva förkastnings-sprickan. Det var en fin (och lång) joggingtur.



På vägen passerade jag minnesplaketten på bilden nedan, där man ser en av dammarna i bakgrunden. Det kan vara svårt att läsa vad det står, med det jag fastnade för var att det vid den stora jordbävningen i San Francisco 1906 flyttade sig den västra halvan 3 meter norr ut!

Medan jag sprang funderade jag på hur det skulle vara om det blev en jordbävning just då. Det hade nog inte varit trevligt. Att jag funderade på jordbävningar så nyligen var nog en anledning till att det gick så pass snabbt att förstå vad det var som hände i natt.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar