måndag 27 januari 2014

Underbar födelsedag

Vaknade igår morse till Anton som sjöng "Happy birthday", ett väldigt bra sätt att vakna på. Undrar om det finns någon sådan funktion på väckarklockan man kan ställa in. Jag skulle gärna vakna så varje morgon.

Jag fick sedan instruktioner att packa ner/ ta på mig oömma kläder för vi skulle ut på äventyr. Vi tog en lite yoghurt till frukost för vi skulle äta frukost ute. Efter en knapp timmes bilkörning var vi nere på highway 1 där svängde vi av ner till ett hotell vid havet. På hotellet intog vi en härlig frukost.

Vit duk och havsutsikt och en mycket smarrig omelett och surdegsbröd

Efter frukost tog vi en promenad längs stranden, man kan aldrig få nog av havsluft :)
Lite ovanligt mullet denna morgon

Efter promenaden sa Anton att det var dags att åka till nästa destination. Det visade sig vara stranden i Moss Landing. Nu var det dags för lunch iform av födelsedags paj/tårta. Vi hade bakat lchf citronpaj kvällen innan och tagit med oss. För att göra det hela lite mer trådlikt hade vi grädde och garnering på toppen. Det var än väldigt god sockerfri paj. Detta var dessutom första gång i hela mitt liv jag ätit min födelsedags tårta utomhus. Efter tårta var det dags för "present öppning"- en ridtur på stranden!

Ja, äntligen än dröm blir verklighet. Jag ska rida vid havet!

Min häst Angle (Ängel)

Nere på stranden


Angle ville gärna gå först så jag hade fri vy
Under ridturen berättade vår guide lite om Moss landing. Ibland hände det att de såg valar och delfiner under ridturen eftersom vattnet är så djup just här. Men sådan tur hade vi inte riktigt eftersom det inte var säsong just nu. På vägen ner till stranden passerade vi stora odlings fält. Vår guide  berättade att Moss Landing kan man odla allt, året runt- nötter (valnötter, mandlar), frukt (citrus, äpple, persikor, aprikoser, vindruvor), Bär (hallon, jordgubbar), grönsaker (kronärtskockor var specialité ) Vi stannade därför till på vägen hem och fyllde bilen med frukt och grönt.

Enligt önskemål blev det tapas till födelsedags middag. Portioner var väldigt mycket större här och lite mer mellanamerikanska än spanska. Vi fick guacumole med rotfruktschips, (tror det bla var polkabeta) i väntan på maten. Sedan blev det krabb cakes, chevice, kål och svampsallad, djävuls ägg.


Till maten drack vi så klart sangria, röd och vitt


Denna underbara dag avslutades sedan på balkongen med ost och röd vin.

Det var väldigt mysigt trots kylan, det börja på 14 grader och gick sedan ner till 9 innan vi gick in. men vi hade tagit på oss tjock-tröjan och jacka. Det spelades italiensk musik ur högtalen vi ställt ut och stjärnorna lyste starkt. Vi såg minst ett stjärnfall. Dagen blev verkligen den "Happy Birthday" Anton sjöng om på morgonen.

Testade kameran för stjärnfotografering, den fick med fler stjärnor än ögat

Inte världens bästa bild, men här är Jupiter med vad min fysiker tror är en av dess månar


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar